Nieuwsberichten

Btw-vrijstelling voor medische en paramedische beroepen

Gepost op 15/11/2019

Goed nieuws voor de beoefenaars (en klanten) van osteopatie, chiropraxie en esthetische chirurgie: hun activiteiten werden in 2015 uitgesloten van de btw-vrijstelling voor medische beroepen. Vier jaar later, op 27 juni 2019 geeft het Europees Hof van Justitie hen gelijk in hun strijd tegen deze uitsluiting. Lees meer »

Btw-teruggave: versoepeling voor starters

Gepost op 15/11/2019

Wie btw moet terugkrijgen van de fiscus moet wat geduld oefenen. Een btw-krediet wordt in principe slechts terugbetaald na 3 maanden. Om starters niet in financiële problemen te brengen, krijgen zij vanaf 1 januari 2020, de eerste 2 jaar van hun bestaan, hun krediet al na 1 maand uitbetaald. Lees meer »

Brusselse belastingen betalen via MyTax

Gepost op 01/11/2019

Het Brusselse gewest lanceerde op 3 september jl. een digitaal platform met informatie over de Brusselse gewestbelastingen die u verschuldigd zou kunnen zijn. U kan er aanslagbiljetten raadplegen, bezwaar indienen en zelfs online betalen. Voorlopig zit echter alleen de onroerende voorheffing in het platform. Lees meer »

Vangnet voor zelfstandigen: het overbruggingsrecht

Gepost op 15/10/2019

Wie met een eigen zaak van start gaat weet dat hij/zij een risico neemt. Vaak gaat het goed maar soms loopt het ook fout. Door allerlei omstandigheden. Zelfstandigen die hun zaak moeten stopzetten behouden tijdelijk hun recht op geneeskundige verzorging en andere sociale rechten en hebben ook recht op een maandelijkse uitkering dankzij het zogenaamde “overbruggingsrecht”. Lees meer »

Aanvang, wijziging of stopzetting btw-werkzaamheid: binnenkort digitaal aangeven

Gepost op 01/10/2019

Wie een zelfstandige activiteit begint, moet daar in principe aangifte van doen bij de btw-administratie. De oude formulieren worden weldra vervangen door een digitale aangifte. Lees meer »

Investeringsaftrek 2020: op welk percentage heeft u recht?

Gepost op 15/06/2019

Vorig jaar werd het standaardtarief van de investeringsaftrek voor kmo’s op 20 % gebracht. Voor investeringen die u dit jaar doet (aanslagjaar 2020) blijven dezelfde percentages gelden als vorig jaar (investeringen 2018, aanslagjaar 2019).   Lees meer »

Zelfstandigen beter beschermd in geval van gelijkstelling met bijberoep

Gepost op 01/06/2019

Bepaalde zelfstandigen in hoofdberoep kunnen op aanvraag gelijkgeschakeld worden met een zelfstandige in bijberoep. Ze betalen dan minder of geen sociale bijdragen. Die gelijkstelling vereist dat de beroepsinkomsten onder een bepaalde drempel blijven. Voor het bijdragejaar 2019 worden deze zelfstandigen beter beschermd bij een herziening van hun bijdragen. Lees meer »

Betere compensatie bij hinder door werken voor handelaars in Brussel

Gepost op 01/05/2019

Moeilijke toegang voor leveranciers en klanten, verminderde zichtbaarheid, lawaai, …het zijn maar enkele voorbeelden van overlast tijdens openbare werken. Maar, voor handelaars in Brussel die hinder ondervinden van openbare werken, is er goed nieuws. Sinds 25 maart 2019 kunnen zij rekenen op een vergoeding tot wel 2.700 euro. Lees meer »

Voor welke specifieke investeringen krijgt u subsidies in Brussel?

Gepost op 15/04/2019

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steunt ondernemers via een breed gamma aan subsidies. Voor verschillende steunaanvragen treden op 25 maart 2019 aangepaste regels in werking. Wij doen een poging om door de bomen dit nieuwe Brusselse subsidiebos in kaart te brengen. Lees meer »

Hoeveel vraagt het Bestuur van het Staatsblad voor een bekendmaking?

Gepost op 15/04/2019

Sinds 1 januari 2019 zijn de bedragen die het Bestuur van het Belgisch Staatsblad aanrekent voor een mededeling of aankondiging in het Staatsblad geïndexeerd. Intussen zijn ook de tarieven voor de bekendmaking van akten van een onderneming of vereniging geïndexeerd. Die tarieven gelden sinds 1 maart 2019. Lees meer »

Centra voor grote ondernemingen: criteria grote onderneming aangepakt

Gepost op 01/04/2019

Binnen de administratie zijn er specifieke centra bevoegd voor grote ondernemingen. Eind 2018 heeft de FOD Financiën gesleuteld aan de criteria die bepalen of een onderneming onder de noemer ‘grote onderneming’ valt. De nieuwe aanpak geldt sinds januari 2019. Lees meer »

Privacy van belastingplichtigen na GDPR

Gepost op 15/02/2019

De GDPR-regels (General Data Protection Regulation) zijn Europese regels die de privacy van burgers beschermen. Zo moeten bedrijven aan allerlei regels voldoen, om te verzekeren dat uw data niet worden misbruikt. Maar ook de overheid is er aan onderworpen. Hoe zit het dan met de fiscus en uw privacy? Lees meer »

Nood aan financiering?

Gepost op 01/02/2019

PMV/z heeft een nieuw product gelanceerd: Cofinanciering+. Dit product is een aanvulling van het product Cofinanciering, vroeger gekend als kmo-cofinanciering. De nieuwe financieringsoplossing richt zich tot zelfstandigen in hoofdberoep en kmo's. Lees meer »

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing: nieuwe steunzone in Vlaanderen

Gepost op 01/02/2019

Zones die getroffen worden door een grootschalig collectief ontslag, een zogenaamde steunzone of ontwrichte zone, worden fiscaal ondersteund. Het Vlaams Gewest bakende al steunzones af rond Turnhout en Genk. Sinds 1 december 2018 is een nieuwe steunzone erkend rond de gemeenten Vilvoorde en Zaventem. Lees meer »

Hoe klussen aangeven als je onbelast wil bijverdienen?

Gepost op 15/01/2019

De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop. Lees meer »

Vrijstelling van sociale bijdragen zelfstandigen op nieuwe leest

Gepost op 15/12/2018

Elke zelfstandige ondernemer in België betaalt sociale bijdragen. Wie te weinig inkomsten heeft om de sociale bijdragen te betalen, kan een vrijstelling aanvragen. Vanaf 1 januari 2019 wordt de wetgeving waarbij de zelfstandigen een vrijstelling van sociale bijdragen kunnen aanvragen hervormd. Lees meer »

Wanneer kunnen kmo's een groepsvordering indienen?

Gepost op 01/10/2018

Sinds 1994 kunnen consumenten een vordering tot collectief herstel of groepsvordering instellen. De wetgever baseert zich nu op dezelfde principes voor de vordering tot collectief herstel ten voordele van kmo’s. Sinds 1 juni 2018 kunnen ook zij deze zogenaamde class action indienen bij bepaalde massaschade. Lees meer »

Belastingvrij bijklussen

Gepost op 01/09/2018

Sinds 15 juli kunt u onbelast bijverdienen tot 6.130 euro per jaar, met een maximum van 510,83 euro per maand. Let op het gaat om bij-verdienen. Dit fiscaal gunstregime telt enkel voor wie al een hoofdberoep heeft, en voor gepensioneerden. Lees meer »

Over & out voor het begrip handelaar

Gepost op 15/07/2018

Een wet van 15 april 2018 zet een omvangrijke hervorming van ons ondernemingsrecht om in de praktijk. Het begrip handelaar wordt afgeschaft. In de plaats daarvan wordt er een nieuwe ondernemingsdefinitie ingevoerd. Het bewijsrecht verhuist naar het Burgerlijk Wetboek. De wijzigingen treden in principe op 1 november 2018 in werking. Lees meer »

Investeringsaftrek 2019: kmo’s gaan er op vooruit

Gepost op 01/07/2018

Het standaardtarief voor de investeringsaftrek voor kmo’s wordt 20 % vanaf aanslagjaar 2019. Verder blijven de percentages voor investeringen gedaan in 2018 (aanslagjaar 2019) hetzelfde als vorig jaar. Lees meer »

Minimumbezoldiging bedrijfsleider: nieuwe regels nu al gewijzigd

Gepost op 15/06/2018

Om te genieten van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting, moet een kleine vennootschap een minimumbezoldiging betalen aan één van haar bedrijfsleiders. Met het zomerakkoord werd dit minimum van 36.000 euro tot 45.000 euro opgetrokken. Tegelijkertijd werd er een sanctie ingevoerd voor vennootschappen die niet voldoende loon betalen. Aan de nieuwe regels wordt nu al opnieuw gesleuteld. Lees meer »

Iedereen welkom op de algemene vergadering?

Gepost op 01/06/2018

Wie wordt toegelaten tot de algemene vergadering van aandeelhouders/vennoten? Wie mag deelnemen aan de beraadslaging en aan de stemming? De statuten en het Wetboek van Vennootschappen zetten ons op weg; praktijkgevallen maken een en ander duidelijk. Lees meer »

Eigen werk in onroerende staat: jezelf btw aanrekenen is niet meer altijd nodig

Gepost op 01/05/2018

Een belastingplichtige die zelf werken in onroerende staat uitvoert, moet zichzelf daarvoor in principe geen btw meer aanrekenen. De werken worden niet langer automatisch gelijkgesteld met het verrichten van een dienst ten bezwarende titel. Lees meer »

Btw-aspecten van foodtrucks

Gepost op 01/04/2018

We stonden al eerder stil bij de nieuwe circulaire over de witte kassa. In die circulaire heeft de fiscus ook aandacht voor het bijzondere geval van de foodtrucks. Lees meer »

Geregistreerd kassasysteem (GKS): circulaire moet onduidelijkheden oplossen

Gepost op 15/03/2018

Het geregistreerd kassassysteem, in de volksmond ook wel de witte kassa genoemd, is ondertussen al een tijd verplicht in de horeca. Toch bestaan er nog heel wat onduidelijkheden. Moeilijkheid blijft het onderscheid tussen het leveren van spijs en drank en het verrichten van een catering- of restaurantdienst. Lees meer »

Voorafbetalen in 2018

Gepost op 15/03/2018

Ondernemingen die onvoldoende voorafbetalingen doen, worden daarvoor bestraft. Ze moeten een belastingvermeerdering betalen. Vanaf dit jaar, wil de regering voorafbetalen nog meer aanmoedigen. Het vermeerderingspercentage bedraagt vanaf nu in de vennootschapsbelasting minstens 6,75 %. Lees meer »

Nieuwe premie voor zelfstandigen in Brussel

Gepost op 01/03/2018

De Brusselse regering heeft gesleuteld aan het Activa-systeem. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan nu een specifieke premie toegekend worden aan de niet-werkende werkzoekende die zich als zelfstandige in hoofdberoep vestigt. Een degressieve financiële stimulans gedurende maximaal 6 maanden. Lees meer »

Uitdagingen voor het sociaal statuut van de zelfstandigen

Gepost op 01/01/2018

In 2018 wordt het sociaal statuut van de zelfstandigen 50 jaar. Een belangrijke verjaardag. Dit statuut werd sinds zijn oprichting voortdurend versterkt. Federaal minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie, Denis Ducarme, zet in zijn algemene beleidsnota de uitdagingen voor 2018 op een rij. Lees meer »

Uitdagingen voor kmo's

Gepost op 01/01/2018

De federale minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie, Denis Ducarme, heeft onlangs zijn algemene beleidsnota voorgesteld. Voor onze kmo's in het bijzonder wil de minister de voorstellen uit het federaal kmo-plan voortzetten en aanvullen met een nieuwe oriëntatie. Een reflectie. Lees meer »

Al gehoord van het nieuwe kmo-instrument van Finexpo?

Gepost op 01/12/2017

Sinds juli 2017 beschikt Finexpo over het nieuwe "kmo-instrument" dat kmo's moet ondersteunen bij de export. Het betreft een gift van een bedrag voor de eerste export van een product aan een publieke klant in een ontwikkelingsland. Enkel projecten van Belgische kmo's met een voldoende Belgisch belang kunnen op dit instrument een beroep doen. Lees meer »

Meer tijd voor aanvraag Vlaamse hinderpremie

Gepost op 01/11/2017

Bent u een detailhandelaar die te maken krijgt met hinder door werken voor de deur van uw zaak? Dan kan u sinds 1 juli 2017 de ‘nieuwe’ hinderpremie aanvragen bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio). Voor het indienen van die aanvraag krijgt u voortaan meer tijd. Lees meer »

Nieuwe technieken geven recht op Vlaamse ecologiepremie

Gepost op 15/10/2017

Ondernemingen in het Vlaams Gewest die investeren in ecologie, kunnen van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen een subsidie krijgen. De investeringen moeten wel voorkomen op de laatst geldige limitatieve lijst van technologieën. Recent is de lijst aangevuld met technieken die specifiek voor de transportsector zijn bestemd. Lees meer »

De wachttijd voor zelfstandigen bij arbeidsongeschiktheid

Gepost op 15/10/2017

Een zelfstandige die wegens ziekte of ongeval zijn activiteiten als zelfstandige niet meer kan uitoefenen, kan een uitkering krijgen. Om recht te hebben op die uitkering moeten een aantal stappen worden ondernomen. De adviserend geneesheer van het ziekenfonds moet de arbeidsongeschiktheid erkennen. Er speelt ook een aangiftetermijn en een wachttijd. Lees meer »

Interestvoet bij handelstransacties voor 2e semester 2017

Gepost op 04/09/2017

Laattijdige betalingen van facturen kunnen grote gevolgen hebben voor uw onderneming. De interestvoet die van toepassing is in geval van betalingsachterstand bij handelstransacties bedraagt 8% tussen 1 juli 2017 en 31 december 2017. Hij wijzigt dus niet ten opzichte van de interestvoet die gold voor het eerste semester van 2017. Lees meer »

Nieuwe Vlaamse hinderpremie bij openbare werken

Gepost op 04/09/2017

Openbare wegenwerken zijn een doorn in het oog van menig ondernemer. De Vlaamse regering kent sinds 1 juli jl. een hinderpremie toe bij ernstige hinder van openbare werken. De nieuwe premie kan elektronisch worden aangevraagd bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid. Met het forfaitair bedrag kan u de nodige maatregelen treffen om te blijven ondernemen. Lees meer »

Code Buysse III: Deugdelijk bestuur in kmo's

Gepost op 01/07/2017

De derde versie van de Code Buysse met richtlijnen over deugdelijk bestuur voor middelgrote en kleine ondernemingen is een feit. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de raad van bestuur. In deze nieuwe versie worden de taken van de raad van bestuur in detail beschreven. Daarnaast komen nu ook onderwerpen als risicobeleid, diversiteit van de raad van bestuur en de evaluatie van de bestuurders aan bod. Lees meer »

Coup de Pouce: de Waalse Winwinlening

Gepost op 15/06/2017

In Vlaanderen bestond er al langer een systeem om kleine bedrijven de kans te geven bij particulieren financiering op te vragen: de Winwinlening. De kredietnemer kan kredieten verkrijgen en de particuliere kredietverstrekker krijgt er een fiscaal voordeel voor in de plaats. Sinds aanslagjaar 2017 kan dit ook in het Waals Gewest: de Coup de Pouce. De regels zijn deels gebaseerd op de Vlaamse regeling, deels op de federale tax shelter voor starters. Lees meer »

Overbrenging van goederen naar een andere lidstaat: minder strenge btw-formaliteiten

Gepost op 15/06/2017

Het Hof van Justitie van de Europese Unie stelt zich in recente uitspraken steeds vaker soepel op ten aanzien van formele voorwaarden. Daardoor kunnen belastingplichtigen als ze aan de materiële voorwaarden voldoen, genieten van een btw-vrijstelling ook als ze niet alle formele voorwaarden hebben vervuld. Het is dus niet langer een ramp als niet het juiste document werd ingevuld, of als niet alle gegevens (correct) werden ingevuld. Maar wat betekent dat nu precies voor de ‘overbrenging’? Een korte analyse. Lees meer »

Wat is het Centraal Register Solvabiliteit?

Gepost op 01/06/2017

De ‘Orde van Vlaamse Balies’ en de ‘Ordre des Barreaux francophones et germanophones’ gaan een ‘Centraal Register Solvabiliteit’ inrichten. Dit nieuwe register is een geïnformatiseerde gegevensbank waarin alle faillissementsdossier worden opgeslagen en bewaard. Faillissementsprocedures zullen zo volledig elektronisch worden gevoerd. Lees meer »

Jaarrekeningverplichtingen van microvennootschappen

Gepost op 15/05/2017

Elk jaar moeten vennootschappen een jaarrekening opstellen en neerleggen. Voor de boekjaren die beginnen op 1 januari 2016 zijn er nieuwe modellen van de jaarrekening. Vennootschappen die voldoen aan de criteria van een microvennootschap, kunnen het microschema van de jaarrekening toepassen. Lees meer »

Toondereffecten terugvragen? Deposito- en Consignatiekas int boete

Gepost op 15/05/2017

Sinds 1 januari 2008 zijn effecten aan toonder verboden. Een houder van voormalige effecten aan toonder moet een boete betalen wanneer hij de gedeponeerde bedragen of effecten terugvraagt. De manier waarop de Deposito- en Consignatiekas die boete –die al loopt sinds 1 januari 2016- int, is onlangs vastgelegd. Lees meer »

Deeleconomie nu echt in werking

Gepost op 15/04/2017

In de deeleconomie kunnen particulieren aan andere particulieren online diensten aanbieden. De inkomsten die ze er mee verwerven, worden aan een afzonderlijk tarief belast. De nieuwe regels die vorig jaar al werden ingevoerd, kunnen sinds 1 maart 2017 ook echt worden toegepast. Lees meer »

Mededelingen, aankondigingen en akten bekendmaken: tarieven voor 2017

Gepost op 01/04/2017

Het Bestuur van het Belgisch Staatsblad publiceert elk jaar de geïndexeerde bedragen die vanaf 1 januari voor een mededeling en aankondiging in het Staatsblad worden aangerekend. De tarieven voor de bekendmaking van een akte van een vereniging of onderneming worden pas op 1 maart geïndexeerd. Lees meer »

Nieuw sociaal en fiscaal statuut voor de student-ondernemer

Gepost op 01/03/2017

Sinds begin dit jaar kunnen studenten die een zelfstandige activiteit uitoefenen, een eigen statuut van student-zelfstandige aanvragen. De student-ondernemer geniet dan van een voordelige bijdrageregeling en van een eigen fiscaal statuut. Met een beperkt inkomen als zelfstandige, blijft de jonge ondernemer ten laste van zijn ouders. Lees meer »

Een Vlaamse regularisatie

Gepost op 15/02/2017

Naast de fiscale regularisatie van de federale overheid, kunnen ook de gewesten hun eigen regularisatie uitwerken. Het Vlaams Gewest heeft dat gedaan voor de belastingen waar het voor bevoegd is. Voor de concrete regels heeft ze logischerwijze de mosterd gehaald bij de federale regeling. Lees meer »

Statistiekverplichting: jaarlijkse structuurenquête bijgewerkt

Gepost op 01/02/2017

De jaarlijkse structuurenquête van de FOD Economie is gewijzigd. Via nieuwe vragenlijsten wordt informatie over de activiteit, werkgelegenheid, opbrengsten, kosten en investeringen van ondernemingen, verenigingen en zelfstandigen ingezameld. Deelname is verplicht voor de geselecteerde bedrijven. Lees meer »

Jaarrekening vereniging: neerleggingskosten voor 2017

Gepost op 01/02/2017

De tarieven die (internationale) verenigingen en stichtingen betalen voor het neerleggen van hun jaarrekening bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België zijn geïndexeerd. Sinds 1 januari 2017 zijn nieuwe tarieven van toepassing. De gebruikte drager en het model van de jaarrekening bepalen het te betalen bedrag. Lees meer »

Jaarrekening onderneming: neerleggingskosten voor 2017

Gepost op 01/02/2017

De meeste vennootschappen met rechtspersoonlijkheid moeten hun jaarrekening neerleggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België. Het tarief voor het neerleggen van jaarrekeningen wordt bepaald door de gebruikte drager, de begindatum van de jaarrekening, en het model van de jaarrekening. De kosten voor die openbaarmaking worden elk jaar geïndexeerd. Lees meer »

Pop up’s in Vlaanderen hebben eigen huurregime

Gepost op 01/01/2017

Pop up-winkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Sinds 1 september 2016 bestaat er in Vlaanderen voor deze kortlopende huurcontracten een apart huurregime. De principes zijn gebaseerd op de Handelshuurwet maar met enkele duidelijke verschillen zoals de soepele opzeggingsmogelijkheden. Lees meer »

Bezwaar indienen kan nu ook bij controle- of ontvangkantoor

Gepost op 15/12/2016

Als u problemen heeft met een aanslag die u wordt opgelegd door de fiscus, kan u daartegen bezwaar aantekenen. Zo’n ‘bezwaarschrift’ moet u indienen bij de gewestelijk directeur. Probleem is dat veel belastingplichtigen hun bezwaar bij de verkeerde persoon of dienst indienen. Dat kan er toe leiden dat het bezwaar onontvankelijk is. Het wordt met andere woorden niet eens inhoudelijk (‘ten gronde’) bekeken. Deze regel werd door de programmawet voor de tweede keer versoepeld. Lees meer »

Hoger beroep tegen homologatievonnis van onderneming in moeilijkheden

Gepost op 01/12/2016

Bij een gerechtelijke reorganisatie door collectief akkoord moet de rechter het herstel- of betalingsplan homologeren. Een schuldeiser die niet akkoord is met het gehomologeerde afbetalingsplan, kan hiertegen in beroep gaan. Dit hoger beroep moest hij vroeger enkel tegen de schuldenaar richten. Sinds 18 juli 2016 moet dit beroep worden gericht tegen alle (overige) partijen die tijdens de procedure zijn tussengekomen. Lees meer »

De gevolgen van de Brexit voor uw bedrijf

Gepost op 15/11/2016

De kogel is door de kerk. De Britten hebben zich uitgesproken vóór een Brexit. Dat een Brexit gevolgen voor het bedrijfsleven in het Verenigd Koninkrijk en hier zal hebben, staat buiten kijf. Omdat het de eerste keer is dat een land uit de Europese Unie zal treden, zijn de gevolgen moeilijk te voorspellen. Alles zal afhangen van de onderhandelingen over de uittreding. Lees meer »

Doelgroepgerichte AAFisc helemaal operationeel

Gepost op 15/11/2016

De hervorming van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFisc) is rond. Sinds 1 juli 2016 is de AAFisc geen materiegerichte organisatie meer maar wel een doelgroepgerichte organisatie per type belastingplichtige. De drie administraties of centra zijn intussen volledig operationeel. Er is een centra voor particulieren, voor kmo's en één voor grote ondernemingen. Lees meer »

Erfpacht juridisch en fiscaal toegelicht

Gepost op 01/11/2016

Naast vruchtgebruik is ook erfpacht een juridisch begrip met een lange traditie. In deze bijdrage focussen we eerst op de burgerrechtelijke aspecten. Daarna bekijken we ook enkele fiscale aspecten. Lees meer »

Intracommunautaire levering bewijzen met bestemmingsdocument

Gepost op 15/10/2016

Een intracommunautaire levering (ICL) is vrijgesteld van btw. De belasting zal namelijk verschuldigd zijn in het land (een andere lidstaat van de EU) waar de intracommunautaire verwerving (ICV) plaatsvindt. De leverancier moet dan wel bewijzen dat het goed effectief naar het buitenland werd verzonden. Dat is niet altijd even eenvoudig. Om daaraan tegemoet te komen, aanvaardt de btw-administratie bij wijze van proef nu ook een bestemmingsdocument.  Lees meer »

Aansluiten bij sociaal verzekeringsfonds verplicht vóór start van de activiteit

Gepost op 01/10/2016

Wie start met een zelfstandige activiteit moet zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. De termijn waarbinnen dit moet gebeuren, ligt wettelijk vast. Voortaan moeten zelfstandigen zich verplicht aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds vóór de start van de zelfstandige activiteit. Dit is zo sinds 1 juli 2016. Lees meer »

Nieuwe inschrijvingsformulieren voor vennootschappen bij publicaties in het Staatsblad

Gepost op 15/09/2016

Ondernemingen die teksten - zoals de oprichtingsakte - moeten neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel moeten hiervoor speciale formulieren gebruiken. Recent zijn nieuwe inschrijvingsformulieren ingevoerd voor vennootschappen bij publicaties in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad. Daarnaast moeten vennootschappen met een zetel die niet in België is gevestigd bij de inschrijving in het rechtspersonenregister bijkomende gegevens vermelden. Lees meer »

Op weg naar een volwaardig statuut voor de student-ondernemer

Gepost op 15/09/2016

Vanaf 2017 komt er een echt statuut voor alle studenten die de stap zetten om aan het ondernemerschap te beginnen. Het toekomstig statuut voorziet een gunstig stelsel van bijdragen in het sociaal statuut van zelfstandigen. De jongeren die hun studies combineren met ondernemen, blijven fiscaal ten laste van hun ouders. Lees meer »

Kennis van ambachtslieden wettelijk erkend en beschermd

Gepost op 15/08/2016

Op 1 juni 2016 is de definitie van de ambachtsman in werking getreden. Ambachtslieden kunnen voortaan een wettelijke erkenning aanvragen bij de FOD Economie. Het wettelijk statuut en de erkenning als ambachtsman of als ambachtsonderneming levert een aantal voordelen op. Lees meer »

Accountant en belastingconsulent doen meer dan boekhouden en fiscaliteit

Gepost op 15/08/2016

Alle accountants en belastingconsulenten zijn lid van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten. Het instituut maakte onlangs een niet-exhaustieve lijst bekend van activiteiten die met hun boekhoudkundige en fiscale opdrachten verenigbaar zijn. Lees meer »

Risicokapitaal voor Vlaamse kmo's: de werking van het ARKimedesfonds

Gepost op 15/06/2016

Via de ARKimedesregeling maakt de Vlaamse Regering risicokapitaal vrij voor Vlaamse starters en kmo’s. Het aanbod aan risicokapitaal voor deze starters en kmo’s is begin 2016 verdubbeld. De twee ARKimedesfondsen bieden 1 euro extra voor elke euro die erkende investeringsfondsen in Vlaamse starters en kmo's investeren. Lees meer »

Union Costums Code: gevolgen van de nieuwe Europese douanewetgeving voor het bedrijfsleven

Gepost op 01/05/2016

Op 1 mei 2016 wordt een volledig nieuwe douanewetgeving van toepassing in de Europese Unie. De Union Customs Code (UCC) vervangt het Communautair Douane Wetboek (CDW). Dit heeft uiteraard gevolgen voor het bedrijfsleven. Voor regelingen zoals de bepaling van de douanewaarde en entrepot type D gelden overgangsbepalingen. Lees meer »

Zeg niet faillissementsverzekering maar wel overbruggingsrecht

Gepost op 01/05/2016

Sinds zijn ontstaan in 1997 heeft de faillissementsverzekering voor gefailleerde zelfstandigen verschillende wijzigingen ondergaan. De laatste belangrijke hervorming betreft de uitbreiding van het toepassingsgebied naar de stopzettingen om economische redenen. En, de benaming is veranderd. Sinds 28 januari 2016 spreken we van "overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen". Lees meer »

Plastische chirurgie niet langer van btw vrijgesteld

Gepost op 15/04/2016

Medische diensten van dokters, verplegers en ziekenhuizen zijn van btw vrijgesteld. Sinds 1 januari 2016 geldt deze vrijstelling evenwel niet langer voor esthetische ingrepen. Deze worden nu wel aan btw onderworpen. Om de overgang van vrijstelling naar btw makkelijker te maken, werd er wel een overgangsmaatregel uitgewerkt. Lees meer »

Vereenvoudigde kmo-portefeuille én nieuwe kmo-groeisubsidie voor Vlaamse kmo’s

Gepost op 01/04/2016

Op 1 april 2016 komt er voor de Vlaamse kmo’s een vereenvoudigde kmo-portefeuille. De bestaande pijlers, domeinen en afzonderlijke steunplafonds en -percentages verdwijnen. In het nieuwe systeem krijgt elke kmo jaarlijks één subsidieplafond en één steunpercentage dat kan worden ingezet voor opleiding en/of advies. Naast de vereenvoudigde kmo-portefeuille komt er op 1 april 2016 ook een nieuw subsidie-instrument: de kmo-groeisubsidie voor bedrijven met groeiambities. Lees meer »

Afrondingsregels gelden ook voor elektronische betalingen

Gepost op 01/03/2016

Sinds 1 oktober 2014 mogen ondernemingen en vrije beroepers het totaal bedrag dat de consument moet betalen, afronden tot op 5 eurocent voor alle klanten die contant betalen. Sinds 8 januari 2016 kan dit systeem zowel bij contante betalingen als bij elektronische betalingen worden toegepast. De procedure geldt wel niet voor internetaankopen. Lees meer »

Wat betaalt u voor het bekendmaken van mededelingen, aankondigingen en akten?

Gepost op 01/03/2016

Ondernemingen en verenigingen betalen vanaf 1 maart 2016 meer voor de bekendmaking van hun akten in de ‘Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad'. Het tarief voor de publicatie van een aankondiging wijzigt niet ten opzichte van 2015. De kosten voor de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de mededeling dat de jaarrekening werd ingediend, worden geschrapt. Lees meer »

Neerleggingskosten jaarrekening vzw voor 2016

Gepost op 15/02/2016

Grote en zeer grote verenigingen zijn verplicht om een jaarrekening over het voorbije boekjaar en een begroting voor het volgende boekjaar op te stellen. Hoeveel zij moeten betalen voor de openbaarmaking van hun jaarrekening, wordt door de wijze van neerlegging bepaald. Sinds 1 januari 2016 zijn nieuwe geïndexeerde bedragen van toepassing. Lees meer »

Een bijzondere investeringsaftrek voor digitale investeringen

Gepost op 01/02/2016

Dankzij de investeringsaftrek krijgen ondernemingen die investeren in bepaalde nieuwe afschrijfbare materiële activa een fiscale incentive. Ondernemers krijgen immers een fiscale aftrek ten belope van een bepaald percentage van het bedrag dat ze hebben geïnvesteerd. Voor kmo’s en ondernemers-natuurlijke personen bestaat er sinds begin vorig jaar nog een mogelijkheid: de investeringsaftrek voor digitale investeringen. Lees meer »

Het belang van een aangifte van schuldvordering bij faillissement

Gepost op 15/01/2016

Als uw schuldenaar failliet wordt verklaard, mag u niet treuzelen. U moet een aangifte van schuldvordering indienen in het faillissement. Wie te laat zijn schuldvordering indient of zijn schuldvordering niet correct bewijst, verliest zijn kans op vergoeding. Lees meer »

Bestuurders-rechtspersonen altijd btw-plichtig vanaf 1 april 2016

Gepost op 15/01/2016

Een bestuursmandaat in een vennootschap kan zowel door een natuurlijk persoon als door een rechtspersoon (bv. een andere vennootschap) waargenomen worden. Als een rechtspersoon als bestuurder optreedt, verricht hij een dienst die in principe aan btw onderworpen is. Voorlopig moeten deze rechtspersonen toch geen btw aanrekenen omdat de fiscus zich soepel opstelt. Vanaf 1 april 2016 zal deze administratieve tolerantie vervallen en moeten bestuurders-rechtspersonen altijd btw aanrekenen. Lees meer »

Naast de kleine, kennen we binnenkort ook de microvennootschap

Gepost op 01/01/2016

Kleine vennootschappen kunnen in België op heel wat bijzondere (fiscale) maatregelen rekenen. Jarenlang werd om te bepalen of een vennootschap klein was gekeken naar artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen. Dat artikel wordt nu gewijzigd. Op basis van Europese regelgeving komen er nieuwe criteria. Daardoor ontstaat er naast de kleine en de middelgrote ondernemingen (de kmo’s) een nieuwe vorm: de microvennootschap. Lees meer »

Kilometerheffing voor vrachtwagens komt er vanaf 2016

Gepost op 15/12/2015

Er is al een hele tijd sprake van, maar vanaf 2016 gaat het ook echt gebeuren. In heel België zal er een kilometerheffing opgelegd worden aan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens. Deze nieuwe regeling zal de heffing via het eurovignet vervangen vanaf (voorlopig onder voorbehoud) 1 april 2016. De heffing is tegelijk federaal en gewestelijk. De heffing zal immers van toepassing zijn op het hele Belgisch grondgebied, terwijl de concrete regels bepaald worden door de gewesten (die ondertussen hun regels al in een decreet of ordonnantie hebben gegoten). De drie gewesten zullen wel moeten samenwerken en hebben daarvoor al een samenwerkingsakkoord afgesloten. Lees meer »

Hamvraag: Is de vennootschapsbijdrage wettig of onwettig?

Gepost op 01/10/2015

Sinds 1992 moeten vennootschappen een jaarlijkse bijdrage betalen ten voordele van het sociaal statuut der zelfstandigen. De herkwalificatie van deze vennootschapsbijdrage als belasting door het Grondwettelijk Hof, opende de weg om de wettigheid van die bijdrage in twijfel te trekken. De rechtspraak is momenteel echter duidelijk en positief over het wettig bestaan van de vennootschapsbijdrage. Lees meer »

Komen er Vlaamse rulings over erf- en registratiebelasting?

Gepost op 15/09/2015

Het Vlaams Gewest staat sinds 1 januari 2015 zelf in voor de invordering van de successie- en registratierechten. Een gevolg daarvan is dat de toepassing en interpretatie van de antimisbruikbepaling in deze materie nu ook een Vlaamse zaak geworden is. De federale rulingcommissie mag daarover in Vlaamse zaken dus geen rulings meer afleveren (maar nog wel antwoorden op Waalse en Brusselse aanvragen). Om Vlaamse belastingplichtigen toch ook rechtszekerheid te geven, zal er voor deze materies een Vlaamse rulingdienst in het leven worden geroepen. Lees meer »

Wegwijs in de Algemene Administratie Inning en Invordering van de FOD Financiën

Gepost op 01/09/2015

De FOD Financiën is opgebouwd uit verschillende algemene administraties. De ‘Algemene Administratie van de Inning en de Invordering’ van de FOD Financiën is sinds 1 juli 2015 gereorganiseerd. Er zijn nieuwe diensten opgericht en bij de operationele diensten van deze Administratie zijn er aanpassingen doorgevoerd. Lees meer »

De gevolgen van het niet-neerleggen van de jaarrekening

Gepost op 01/09/2015

Elk bedrijf dat aan bepaalde criteria voldoet, moet een jaarrekening neerleggen. Bestaande vennootschappen die geen jaarrekening neerleggen, verkeren in de anonimiteit en daar is plaats voor allerhande bedenkelijke praktijken. Een laattijdige of niet-neerlegging wordt dan ook aangepakt met strafrechtelijke, fiscale en gerechtelijke sancties. Die sancties hebben belangrijke gevolgen voor de betrokken onderneming. Lees meer »

Inkomenscompensatievergoeding bij openbare werken voor zelfstandigen

Gepost op 15/08/2015

Openbare werken, een doorn in het oog van menig zelfstandige. Als u het slachtoffer wordt van hinder door openbare werken die de toegang tot uw onderneming belemmeren, verhinderen of ernstig bemoeilijken, kan u een inkomenscompensatievergoeding vragen aan het federale Participatiefonds. Maar bepaalde activiteiten van dit fonds zijn in het kader van de zesde staatshervorming sinds 1 juli 2014 overgedragen naar de gewesten. Voor de aanvragen in 2015 heeft dit geen gevolgen. Lees meer »

Hoe en wanneer voorafbetalen in afwijkende boekjaren: vennootschappen met een boekjaar van minder dan twaalf maanden

Gepost op 01/08/2015

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar (van 1 januari tot 31 december) zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen. Voor vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren of waarvan het boekjaar langer of korter duurt, gelden andere data. In dit artikel staan we stil bij vennootschappen die een boekjaar hebben van minder dan twaalf maanden. Lees meer »

MOSS en elektronische diensten?

Gepost op 01/08/2015

Sinds 1 januari 2015 is het Mini-One-Stop-Shop-systeem (MOSS-systeem) in werking getreden. Bent u een leverancier van elektronische diensten, telecommunicatiediensten en radio- en televisie-omroepdiensten? Bent u gevestigd in de Europese Unie en levert u aan een niet btw-plichtige? Dan moet u rekening houden met volgende wijzigingen betreffende de lokalisatieregels. Lees meer »

Belangrijke boekhoudkundige hervorming nakend

Gepost op 01/07/2015

Ons jaarrekeningrecht is op de Vierde en Zevende Boekhoudrichtlijnen gebaseerd. De nieuwe Europese Jaarrekeningrichtlijn 2013/34/EU van 26 juni 2013 voor niet-beursgenoteerde ondernemingen vervangt deze richtlijnen en wijzigt ingrijpend het bestaande wettelijke kader. De nieuwe richtlijn voorziet verschillende regelingen voor micro-, kleine, middelgrote en grote ondernemingen zodat de administratieve kosten bij de naleving van de jaarrekeningregels in verhouding zijn tot de grootte van de betrokken ondernemingen. De besprekingen over de omzetting van de richtlijn in interne wetgeving zijn volop aan de gang. Lees meer »

Geregistreerde kassa in de horeca: update van de laatste wijzigingen

Gepost op 01/05/2015

Sinds 1 januari 2015 is het systeem van de geregistreerde kassa in de horeca eindelijk in werking getreden. Ondertussen heeft de fiscus nog wat aan de details gemorreld. Tijd dus om nog eens een stand van zaken op te stellen. Lees meer »

Taks op omzetting effecten aan toonder kan worden teruggevorderd van fiscus

Gepost op 01/04/2015

In 2011 voerde de toenmalige regering Di Rupo een taks in op de omzetting van effecten aan toonder. Er moest een taks van 1% worden betaald voor de omzettingen van effecten aan toonder in 2012 en 2% voor de omzettingen in 2013. Het Grondwettelijk Hof heeft die omzettingstaks op 5 februari jl. retroactief vernietigd. Financiële instellingen en vennootschappen die de omzettingstaks hebben betaald, kunnen die van de fiscus terugeisen. Lees meer »

Tarieven voor het bekendmaken van akten vanaf 1 maart 2015

Gepost op 01/04/2015

De geïndexeerde bedragen van toepassing voor een mededeling of een aankondiging in het Belgisch Staatsblad waren al bekend. De tarieven voor de bekendmaking van de akten van ondernemingen en verenigingen kunnen we nu meedelen. Die tarieven worden sinds 2014 niet meer op 1 januari, maar pas op 1 maart geïndexeerd. Lees meer »

Uw vennootschap financieren via een lening of een kapitaalverhoging?

Gepost op 15/03/2015

U wil investeren in uw vennootschap? Dat kan op verschillende manieren. U kan uw privégeld aan uw vennootschap lenen, waar u dan als vergoeding interest voor krijgt. Of u kan een kapitaalverhoging doorvoeren, u krijgt dan nieuwe aandelen en (eventueel) wordt u vergoed met dividenden. Maar waar zou u voor kiezen? Wij zetten de twee mogelijkheden met hun pro’s en contra’s tegenover elkaar. Let op: in deze bijdrage gaan we enkel in op de hypothese waar u zelf investeert in uw vennootschap. Er bestaan natuurlijk nog andere mogelijkheden: u kan andere aandeelhouders aantrekken of uw vennootschap kan een lening vragen bij de bank. Lees meer »

Bekendmaken van mededelingen en aankondigingen niet duurder in 2015

Gepost op 15/02/2015

Door de lage inflatie zijn de geïndexeerde bedragen van toepassing voor een mededeling of een aankondiging in het Belgisch Staatsblad identiek aan de bedragen die in 2014 werden aangerekend. De kosten voor de bekendmaking van een akte van een vereniging of een onderneming zijn nog niet bekend. Die worden maar op 1 maart geïndexeerd. Lees meer »

Een eenmanszaak beginnen of toch een vennootschap opstarten?

Gepost op 15/01/2015

Als u een onderneming wil starten, kan u ervoor kiezen dit als eenmanszaak te doen, of via een vennootschap. De manier waarop u uw onderneming vorm geeft, heeft grote juridische en fiscale gevolgen. Beide vormen hebben hun voor- en nadelen. Denk dus goed na wat uw wil en welke vorm het beste bij u past. In deze bijdrage sommen we voor- en nadelen van zowel de eenmanszaak als de vennootschap op. Zo kan u zich al een idee vormen. Voor u echt een beslissing neemt, laat u zich natuurlijk best bijstaan door een specialist. Lees meer »

In 2016 alleen nog elektronische maaltijdcheques

Gepost op 15/10/2014

Maakt u gebruik van maaltijdcheques? Papieren maaltijdcheques worden in de toekomst afgeschaft en volledig vervangen door de elektronische variant. Ook de keuzemogelijkheid verdwijnt. De overstap van papieren naar elektronische maaltijdcheques moet afgerond zijn op 1 januari 2016. Lees meer »

Investering in steunzone levert vrijstelling van doorstortingsverplichting van bedrijfsvoorheffing op

Gepost op 01/08/2014

Ondernemingen die willen investeren in ‘steunzones’ krijgen daarvoor van de overheid een fiscaal steuntje in de rug. Ze moeten een 25 % van de bedrijfsvoorheffing (BV) die ze inhouden op de lonen van (nieuwe) werknemers, aangeworven naar aanleiding van de investering, niet doorstorten. Let op: ze moeten de BV wél inhouden op het loon van deze werknemers, ze zijn enkel niet verplicht door te storten. Deze maatregel kadert in de relancewet, die de economie terug moet aanzwengelen. Lees meer »

Juridisch kader voor ambachtssector is een feit

Gepost op 15/07/2014

Bent u actief in de ambachtssector? Een nieuw juridisch kader voor deze sector maakt dat ambachtslieden worden beschouwd als een volwaardige categorie van zelfstandigen. Het wettelijk statuut en de erkenning als ambachtsman of als ambachtsonderneming levert een aantal voordelen op. Lees meer »

Proefbeding compleet verleden tijd?

Gepost op 15/07/2014

De invoering van het eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden heeft ook gevolgen voor het proefbeding. Het proefbeding in arbeidsovereenkomsten heeft door de nieuwe ontslagregels een stuk van zijn bestaansreden verloren. Als algemeen principe geldt dat u geen proeftijd meer kan voorzien in een arbeidsovereenkomst gesloten vanaf 1 januari 2014. Kent u de uitzonderingen op dit principe? Lees meer »

Brussels ZEUS-project: nieuwe financiële steunmiddelen voor het bedrijfsleven

Gepost op 15/07/2014

Heeft u al gehoord van ZEUS? Bedrijven in een welomschreven zone die inspanningen doen om buurtbewoners aan te werven, kunnen in het kader van het zogenaamde ZEUS-project - dat staat voor “Zone van Economische Uitbouw in de Stad”- fiscale en andere voordelen krijgen. Het betreft specifieke ondersteuning voor bedrijven in bepaalde wijken rond de Kanaalzone in het Brussels Gewest met minder gunstige sociaal-economische indicatoren. Die specifieke ondersteuning bestaat uit drie nieuwe financiële stimuli. Lees meer »

De financiële regels inzake betaald educatief verlof

Gepost op 01/06/2014

Als u educatief verlof toekent aan één of meerdere werknemers, kan u hiervoor een forfaitaire terugbetaling aanvragen. Het verlof moet toegekend zijn volgens de wettelijke voorwaarden en u moet voor deze dagen loon hebben betaald. De dossiers met betrekking tot het schooljaar 2012-2013 moeten ten laatste op 30 juni 2014 zijn ingediend. Lees meer »

De nieuwe opzeggingstermijnen

Gepost op 15/03/2014

Door de invoering van het eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden wijzigen de opzeggingstermijnen in de arbeidsovereenkomstenwet. De nieuwe opzeggingstermijnen gelden vanaf 1 januari 2014. Werknemers die al in dienst zijn op 1 januari 2014 bouwen vanaf 1 januari rechten op volgens de nieuwe regels. Maar ze behouden wel de opzeggingstermijn die ze al opgebouwd hadden. De wetgever introduceert immers een “kliksysteem” in de arbeidsovereenkomstenwet. Een woordje uitleg. Lees meer »

“Doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen” door kleine ondernemingen uitgebreid tot maximaal 5 werknemers

Gepost op 15/03/2014

Denkt u eraan om een eigen zaak op te richten? De “doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen” wil potentiële werkgevers ertoe aanzetten om een eerste, tweede en derde werknemer in dienst te nemen. Het gaat om een forfaitaire vermindering van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid. Vanaf 1 januari 2014 worden de verminderingen van de sociale bijdragen ook toegekend voor de aanwerving van een vierde of vijfde werknemer. Het verminderingsbedrag kan oplopen tot 1.500 EUR per kwartaal. Lees meer »

Verwijlinteresten in handelstransacties vermijden, doe je door op tijd te betalen

Gepost op 15/03/2014

Een wet van 22 november 2013 pakt de betalingsachterstand bij handelstransacties verder aan. In navolging van een Europese richtlijn maakt de wet een onderscheid tussen transacties tussen ondernemingen, en transacties tussen ondernemingen en overheden. De wijzigingen zijn niet ingrijpend maar er is duidelijk een verstrenging merkbaar. Een overzicht van de betalingstermijnen en de nieuwe verificatie- en controleregels. Lees meer »

Wat moet u weten over outplacement in 2014?

Gepost op 15/02/2014

Outplacement is geen onbekend begrip. Maar bent u verplicht om ontslagen arbeiders en bedienden outplacementbegeleiding aan te bieden? Vanaf dit jaar wordt het recht op outplacement veralgemeend en is outplacement niet enkel verplicht voor werknemers ouder dan 45 en bij herstructureringen. Lees meer »

Hogere vrijstelling van doorstortingsverplichting bedrijfsvoorheffing voor kmo’s

Gepost op 01/02/2014

Als werkgever moet u bedrijfsvoorheffing inhouden op de bezoldigingen die u uitkeert aan uw personeelsleden. Die ingehouden bedrijfsvoorheffing moet u dan vervolgens doorstorten aan de Schatkist. Ondernemingen moeten 1 % van de bedrijfsvoorheffing echter niet doorstorten. Vanaf 1 januari 2014 wordt dit vrijstellingspercentage voor kleine vennootschappen opgetrokken tot 1,12 %. Lees meer »

Nieuwe fiscale en sociale regels voor gelegenheidswerkers in de horeca

Gepost op 15/01/2014

Het statuut voor gelegenheidswerkers in de horeca wordt aangepast. Dat heeft zowel fiscale als sociale gevolgen. Uitbaters van een horeca-zaak kunnen zo gelegenheidsarbeiders aannemen voor maximum 100 dagen per jaar. Een gelegenheidsarbeider mag maximaal 50 dagen per jaar presteren onder het gunstige statuut, en dit steeds slechts twee opeenvolgende dagen. Hij kan dan genieten van een gunstiger tarief (33 %) in de personenbelasting. We bekijken de nieuwe regeling in vogelvlucht. Lees meer »

Telt uw jaar een “dertiende maand”?

Gepost op 15/12/2013

Betaalt u aan uw personeel op het einde van het jaar een eindejaarspremie of “dertiende maand”? Dit is geen verplichting. Veel is wettelijk geregeld maar het recht op uitbetaling van een eindejaarspremie is niet opgenomen noch in de wet, noch in een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten op het niveau van de Nationale Arbeidsraad die geldig is voor alle sectoren. Het recht van werknemers op een eindejaarspremie kan wel voortvloeien uit verschillende rechtsbronnen. Lees meer »

U kan een vrijstelling krijgen als u bijkomend personeel met een laag loon aanwerft

Gepost op 15/12/2013

Ondernemers en vrije beroepers die bijkomend personeel aannemen, kunnen daarvoor een fiscale vrijstelling van 3.720 EUR (basisbedrag) krijgen. Daarvoor gelden natuurlijk wel enkele voorwaarden. De ondernemer mag bij het aanvang van zijn activiteit maximaal 11 mensen in dienst gehad hebben. Het extra aangeworven personeelslid mag maximaal 11,88 EUR per uur verdienen. Lees meer »

Overdracht onder gerechtelijk gezag: wat met de rechten van uw werknemers?

Gepost op 01/12/2013

De rechten van werknemers die de nieuwe werkgever moet garanderen in geval van overdracht onder gerechtelijk gezag, komen slechts summier aan bod in de wet over de continuïteit van de ondernemingen. De wetgever heeft de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad de bevoegdheid gegeven om die materie verder uit te werken. Dat is gebeurd in de cao nr. 102. Cao nr. 102 bepaalt de inhoud van de rechten van de werknemers in geval van overdracht onder gerechtelijk gezag. De cao is gesloten voor onbepaalde duur en is sinds 1 augustus 2013 volledig in werking. Lees meer »

Innovatiepremies opnieuw vrijgesteld tot eind 2014

Gepost op 15/11/2013

Bedrijven kunnen via innovatie groeien en winstgevender worden. De innovatiepremie van de Federale Overheidsdienst Economie moedigt innovatie in ondernemingen aan. De onderneming betaalt geen sociale bijdrage op deze premie. De werknemer betaalt geen sociale bijdrage en wordt op de premie niet belast. De maatregel die in 2006 voor één jaar werd ingevoerd, werd telkens verlengd. Werkgevers kunnen de premie nu opnieuw aanvragen tot eind 2014. Lees meer »

Belgische Mededingingsautoriteit: nieuw formulier voor aanmelding concentraties

Gepost op 15/11/2013

Ondernemingen die overgaan tot een concentratie moeten die vooraf melden aan de Belgische Mededingingsautoriteit. Voor de aanmelding van concentraties moeten de partijen voortaan het nieuwe ‘formulier CONC C/C’ gebruiken. Het nieuwe formulier werd afgestemd op het Wetboek van economisch recht dat eind maart 2013 werd ingevoerd. Lees meer »

Op weg naar een eenheidsstatuut: oplossing voor carensdag en opzeggingstermijnen

Gepost op 15/09/2013

In 2011 verklaarde het Grondwettelijk Hof de bepalingen uit de Arbeidsovereenkomstenwet met betrekking tot de opzeggingstermijnen en de carensdag ongrondwettelijk. Dit heeft ingrijpende gevolgen. Vanaf 1 januari 2014 moet u een nieuwe wettelijke opzeggingsregeling toepassen voor alle werknemers. En de carensdag voor arbeiders wordt afgeschaft. Lees meer »

Nieuw: de loopbaancheque voor loopbaanbegeleiding op maat

Gepost op 01/09/2013

Stelt u zich soms vragen bij uw loopbaan? Werknemers en zelfstandigen kunnen voortaan loopbaanbegeleidingsessies volgen bij erkende HR-bedrijven. Die sessies worden gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. U betaalt de begeleiding met een loopbaancheque. Eén loopbaancheque omvat een pakket van 4 uur begeleiding. Lees meer »

Terug naar boven